فهرست مطالب
نشریه بهائی شناسی
پیاپی 15 (پاییز 1399)
- بهای روی جلد: 350,000ريال
- تاریخ انتشار: 1399/10/01
- تعداد عناوین: 21
- سرمقاله
- یادداشت سردبیر
-
صفحه 10
- فراتر از خبر
-
صفحه 34
-
صفحه 37
-
دلایل پدید آمدن بابیان و بهائیان فضای جامعه در زمان شروع آیین بابیت / مصاحبه با حجه الاسلام مهدی انصاری قمیصفحه 52
-
صفحه 72
هرمان رومر، محقق و نویسنده مسیحی در اشتوتگارت آلمان متولد شد. او در جوانی با فعالیتهای تبلیغی بهاییت آشنا شد و مشغول تحقیق و مطالعه درباره آن شد. رومر اثری تحقیقی و فاخر در حوزه بابیه و بهاییه نوشت و توانست زوایای تاریک آن را خصوصا در اروپا، روشن نماید. او بابیت و بهاییت را نه یک دین الهی، بلکه یک فرقه سیاسی مذهبی خطرناک معرفی میکند که رهبران آن برای رسیدن به اهدافشان از حربه خشونت و ترور و حذف فیزیکی مخالفان استفاده کردند. رومر تاریخ و کتابهای بهاییه را تحریفشده میداند و معتقد است متون و آموزههای رهبران بهایی باتوجهبه تحولات روز بازنگری شده و سانسور و اصلاح میگردد. او ضمن بیان تاریخ بهایی و اختلافهای ایجادشده بین مدعیان رهبری، معتقد است که حقوق قانونی و شرعی صبح ازل را برادر قدرتطلبش غصب کرده و ربوده است. او ضمن معرفی کتاب اقدس (کتاب مقدس بهاییان)، معتقد است که متن کامل کتاب به دلایل مختلف از دید بهاییان و غیربهاییان، پنهان شده است. رومر برای پیامبر بهاییان عصمت قایل نیست و معتقد است که اشتباهات زیادی را در زمان رهبری خود مرتکب شده است. به علاوه، این سخن را که بهاءالله مدت 40 سال در حبس و تبعید بوده است، کاملا بیاساس میداند. همچنین، هرمان رومر معتقد است که بهاییان در جریان انقلاب مشروطه ایران، با شعارهای جهانوطنی آرمانگرایانه غیرواقعی، به علایق ملی و منافع ایرانیان خیانت کردند.
کلیدواژگان: منتقدان مسیحی، بهائیت، هرمانرومر، فرانچسکو فیچیکیا، کتاب اقدس -
بهائیت از فرقه ای مطرود در ایران تا تشکیلاتی جهانی / برداشت هایی از تحقیقات جامعه شناس دانمارکی خانم مارگیت واربرگ درباره بهائیتصفحه 100
ازنظر یک جامعهشناس که به گفته خود حدود 25 سال از عمر خود را صرف مطالعه در منابع بهاییت و برخی تحقیقات غربی در این زمینه نموده، طبقهبندی بهاییت بهعنوان دینی جدید یا فرقهای اسلامی یا حرکتی جهانی امری طبیعی است، چراکه در جامعهشناسی دین، مبحث تیپشناسی سازمانها و گروههای دینی، یکی از موضوعات اصلی و برجسته است اما در برخورد با این گروه، این کار با چالشهایی اساسی روبهرو میشود.
پراکندگی جمعیتی کمنظیر، پیشینه بابی و برداشتهای اسلامی ایرانی بزرگان بهاییت، که هنوز همرنگ اولیه در اقتباسهایی از فرهنگ خاورمیانه را دارد و از سویی ساختاری در حد یک سازمان بینالمللی و شعارهای جهانگرایانه این گروه، در کنار تناقضهای رفتاری چندگانه، در کتاب شهروند جهانی مستند شده و نظرات موجود در این عرصه با اصول دانشگاهی گزارش شده است. بخشهایی از این موضوعات مانند تعالیم ضدجهانی و مقدسسازیهای دینی، در این مقاله ارایه شده و در برخی از موارد توضیحی خارج از کتاب شهروند جهانی به آن اضافه شده است.کلیدواژگان: بهائیت و حکومت، جنبش دینی، آیین جهانی، جهانی شدن، مارگیت واربرگ -
دین و چالش برساخت هویت / قسمت دوم: نسبت سنجی «ارزش» و «دین» در فرانظریهصفحه 130
وصف دین و گونه انتساب آن به بهاییت، از مهمترین مولفههای فلسفه سیاسی بهاییت است. در قسمت نخست این نوشتار بیان شد که عرفان ثابتی با تعریف پروژهای جدید در پی آن است تا بهاییت را با وصف «جنبش نوپدید دینی» یا «دین جهانی» معرفی نماید. برایناساس وصف دین، در حکم سنتز نهایی و گذار از الهیات تجلی به الهیات استعلایی و سپس عبور به رهیافت عرفی شدن است. پژوهش حاضر، روششناسی گونه انتساب بهاییت به دین را واکاوی میکند. ثابتی با استفاده از روش برساختگرایی در علوم اجتماعی میکوشد تا ابتدا عناوینی از قبیل «دین» و «فرقه» را به «نمونه آرمانی» فرو بکاهد، آنگاه با ارایه معنای حداقلی از مفهوم ارزش، وصفی با عنوان «جنبش نوپدید دینی» یا «دین جهانی» را برای هویت سازی بهکار گیرد. ادعای این نوشتار آن است که دو مفهوم «ارزش» و «تجویز» از بنیادیترین مقومات دین است و ضروریست در سطح فرانظریه اخلاقی ارزیابی شوند. فرانظریه اخلاقی مفهوم «ارزش» را سنجهپذیر میکند و اگر بهاییت در سطح فرانظریه اخلاقی، واجد ارزش باشد آنگاه میتوان سخن از دین بودن آن به میان آورد. ارزشهای اخلاقی، قوانین ذاتی و آرمانی هستند و به قلمرو امور تغییرناپذیر، جاویدان و مستقل در خود تعلق دارند. این در حالی است که ثابتی بهجای بهرهگیری از قواعد عام و جهانشمول که در قسمت نخست این مقاله بدان اشاره شد و نیز بهجای ارزشهای آرمانی اخلاقی، تلاش کرده تا وصف «جنبش نوپدید دینی» را تنها از رهیافت ارزشهای عرفی به اثبات برساند و این استدلال فقط در سطح نظریه مطرح شده و قابلیت سنجهپذیری ندارد.
کلیدواژگان: جنبش نوپدید دینی، ارزش، تجویز، فرانظریه، الهیات استعلایی -
پژوهشی درباره تاریخ نگاری بابیت و بهائیت / قسمت دوم : تاریخ به روایت نبیل یا به نام نبیل زرندی؟صفحه 148
در نوشتار پیشین نحوه شکلگیری آیینهای بابی و بهایی را بررسی کردیم و به نقش رهبران آنها در شیوه تبلیغ و میزان تاثیرگذاری هریک در نحوه تاریخنگاری و ثبت وقایع و سوگیریها پرداختیم. همچنین به بروز اختلافها و جدالهایی که در هر مرحله از انتخاب جانشین رهبری گریبانگیر آیین بابی و بهایی گشته بود، اشاره کردیم. از کوشش بهاییان برای معرفی و ثبیت جایگاه خودشان بهعنوان تنها وارثان سیدعلیمحمد شیرازی و آیین او نیز صحبت به میان آمد. مختصری هم درباره نحوه و شیوه تاریخنگاری مومنانه در آیین بهایی و هشت اشکال کلی که بر آن گرفته میشود، مطالبی ارایه شد. در این مقاله، ترجمه شوقیافندی از تاریخ نبیل زرندی به نام «The Dawn Breakers» معرفی و درباره جایگاه و اهمیت بالای این کتاب در تاریخنویسی آیین بهایی، مطالبی ارایه میشود. در ادامه و پس از نشان دادن اهمیت این کتاب، به معرفی نبیل زرندی و شرح زندگی وی پرداخته خواهد شد. سپس درباره میزان سندیت انتساب ترجمه تاریخ نبیل زرندی «The Dawn Breakers» به ملامحمد زرندی ملقب به نبیل اعظم بحث میشود.
کلیدواژگان: نبیل زرندی، تاریخ نبیل، شوقی افندی، تاریخ بهائیت، آیین بهائی، شوقی -
صفحه 206
آنچه از زندگانی پیامبران الاهی برداشت میشود، این است که آنان تمام تلاش خود را برای تبلیغ و ترویج دین الاهی و نگهداری آن و درنهایت اجرای دین به کار میبستند. سپس به دستور خداوند برای پس از خود جانشینانی را که آن راه را ادامه دهند، به مردم معرفی میکردند. بهاییان که آیین خود را الاهی قلمداد میکنند، ادعا میکنند پیامبرشان، بهاءالله، عبدالبهاء را بهعنوان وصی خود معرفی کرد و او هم نهایت اطاعت و بندگی و عبودیت بهاءالله را داشت. بااینحال، پس از مرگ بهاءالله، عبدالبهاء نهتنها به بسیاری از وصیتهای او عمل نکرد، بلکه احکام و مسایل جدیدی را که او نگفته بود اضافه کرد و حتی برخی از احکام ایشان را هم نسخ کرد. علاوهبراین، اگرچه اجرای دقیق تمام احکام یک آیین از جانشین پیامبر انتظار میرود، اما در آیین بهایی این موضوع مشاهده نمیشود و عبدالبهاء به تعدادی از احکام آن آیین عمل نکرد. بدین ترتیب، حقانیت آن آیین و نیز ادعای عبودیت عبدالبهاء موردتردید و حتی انکار واقع میشود.
کلیدواژگان: بهائی، عبدالبهاء، احکام، نماز، نماز جماعت، تقیه، روزه، دست بوسی، تبلیغ، نظافت -
صفحه 229
-
Page 72
Hermann Roemer, a Christian scholar and writer, was born in Stuttgart, Germany. As a young man, he became acquainted with the Babi-Baha’i propagation activities, and began to and study it. Roemer wrote a magnificent research work in the field of the Babi - Baha’I Faith, and could shed light on its dark corners, especially in Europe. He describes the Babi - Baha’I Faith not as a divine religion, but as a dangerous political-religious cult, whose leaders used violence, terror, and the physical elimination of dissidents to achieve their goals. Roemer reveals the Baha’i histories and primary books as distorted ones, and believes that the texts and teachings of Baha’i leaders are adapted, censored, and revised in the light of historical events. By explaining the Baha’i history and the differences between the claimants to the leadership, he believes that the legal and religious rights of Subh –e- Azal have been usurped by his power-seeking half-brother (Hussein Ali). While introducing the Aqdas Book (The Baha’i holiest Book) he believes that the full text of the book has been hidden from the views of the Baha’is and non-Baha’is for various reasons. Roemer does not accept the Baha’i founder’s infallibility and believes that he made many mistakes during his leadership. In addition, he denounces that Baha’u’llah has been imprisoned and exiled for 40 years as baseless. Hermann Roemer also believes that the Baha’is betrayed the national interests of the Iranians during the Iranian Constitutional Revolution with unrealistic idealistic cosmopolitan slogans.
Keywords: Christian Critics, Baha’i, Hermann Roemer, Francesco Ficicchia, holy Book -
Page 100
According to a sociologist, who, has spent about 25 years for studying Baha’i issues and some Western researches in this field, classifying the Baha’ism as a new religion, an Islamic sect, or a global movement is natural; because in the sociology of religion, the issue of typology of religious organizations and groups is a main and prominent topic. But in dealing with this group, one encounters fundamental challenges. The unique dispersal of population, the Babi background, and the Islamic-Iranian conceptions of the Baha’i leaders, who had kept the same primary color of Middle Eastern culture in their assumptions; with the structures of an international organization, and globalist slogans of the group, along with the Bahai community’s multiple behavioral contradictions have been documented in the book Citizens of the World, and the opinions in this field have been reported according to academic principles. Excerpts from these topics, such as Non-worldly teachings and religious sanctifications, are presented in this article. In some cases, explanations outside the book Citizens of the World have been added.
Keywords: Baha’ism, global movement, Margit Warburg, Citizens of the World -
Page 130
The description of religion and its attribution to the Baha’i Faith is one of the most important components of the Baha’i Political Philosophy. In the first part of this article, it was stated that Irfan Sabeti, by defining a new project, seeks to introduce the Baha’ism as a “new emerging religious movement” or “a new world religion”. Part of his claim goes back to a re-reading of the fundamental epistemological presuppositions. Thus, the description of religion is the final synthesis of the paradigm shift from manifestation to transcendental theology, and then to the normalization approach. In this part of the present study, the methodology of the attribution of Baha’ism to religion category will be analyzed. Using the sociological method of constructivism, Sabeti first tries to reduce titles such as “religion” and “sect” to “ideal examples”, then, by presenting a minimal meaning of the concept of value, a new term called “new religious movement» is being introduced. The claim of this paper is that the two concepts of “value” and “prescription” are among the most important and fundamental components of religion and should be evaluated from a scientific perspective, at the trans-theory level. The moral trans-theory space is an arena that measures the concept of “value”, and if Baha’ism are valued at that level, then it can be said that it is religious. Moral values are intrinsic and immortal; ideal laws belong to the realm of immutability, eternal and independent affairs. Instead of using the general and universal rules mentioned in the first part of this article, and instead of the ideal moral values, Sabeti has tried to describe the “new religious movement” only from the approach of normative values. But this argument is logically presented only at the level of theory, and therefore, is not measurable.
Keywords: Emerging Religious Movement, Value, Prescription, Trans-Theory, Transcendental Theology -
Page 148
In part I, we examined the formation of the Babi and Baha’i Faiths, and the role of their leaders in the way they were propagated, and the extent to which they influenced the historiography and the recording of events. We also mentioned the differences and controversies that had plagued the Babi and Baha’i Faiths at every stage of succession to the leadership. We also talked about the efforts of the Baha’is to establish and fix their own positions as the sole heirs of Mirza Ali Muhammad Shirazi and his religion. There was also a brief critique overview of the manner which faithful Baha’i historiographers practiced in the Faith and we made 8 objections to it. This article introduces Nabil Zarandi’s History and the importance of this book. Also the Shoghi Effendi’s translation of this book entitled The Dawn Breakers and its importance and authority in historiography of Baha’ism is examined. Then, the authenticity of attribution of the translation of The Dawn Breakers to Nabil Zarandi, nicknamed as Nabil Azam, is discussed.
Keywords: Nabil Zarandi, Nabil’ History, Shoghi Effendi, Baha’i History, Baha’i Faith, the DawnBreakers -
Page 206
What can be understood from the lives of the divine prophets is that they made every effort to propagate and maintain the divine religion and ultimately implement the religion. Then, by God's command, the successors were introduced to the people to continue that way. Baha’is who consider their faith as a divine religion claim that Baha-u'llah, introduced Abdu'l-Bah as his successor. And he had the utmost obedience, servitude, and devotion to Baha- u’llah. However, Abdu'l-Baha not only did not obey many of his commandments, but also added new commandments and issues that he had not said before, and even abrogated some of his commandments! In addition, although the exact implementation of all the rules of a religion is expected from the Prophet's successor, this is not the case in the Baha'i Faith, and 'Abdu'l-Baha did not follow some of the rules of that Faith. Thus, the legitimacy of Bahaism , as well as the claim of Abdu'l-Baha's obedience is questioned or even is denied.
Keywords: Baha'i, 'Abdu'l-Bah., Rulings, Prayer, Congregational Prayer, Taqiya, Fasting, HandKissing, Propagation